Dagelijks kopen duizenden mensen hun kaartjes voor concerten, theatervoorstellingen, voetbalwedstrijden en andere evenementen via internet. Wat velen niet weten, is dat er naast de officiële online verkooppunten ook veel websites zijn die op grote schaal kaarten opkopen en doorverkopen met als enig doel het maken van winst.
Als bezoeker betaal je via deze websites – vaak onbewust – veel meer voor een toegangskaart dan de oorspronkelijke prijs. Soms anderhalf tot drie keer meer dan de artiest of organisator van een evenement vraagt. Ook blijkt dat niet alle kaarten gegarandeerd toegang geven tot het evenement.
Dit doorverkopen gebeurt zonder toestemming van de artiest of organisator en doordat dit op grote schaal gebeurt, wordt onnodig schaarste gecreëerd. Zo blijven er weinig kaarten over die te koop zijn voor het oorspronkelijke bedrag. Doorverkoop gebeurt niet alleen bij uitverkochte evenementen. Ook voor evenementen die nog in de verkoop moeten gaan of waarvoor nog voldoende kaarten bij de officiële voorverkoopadressen beschikbaar zijn, worden kaarten tegen een veel hogere prijs aangeboden.
Hoog tijd om duidelijk te maken waar je je kaartje wél moet kopen, zodat je niet teveel betaalt én zeker weet dat je een evenement ook binnenkomt.
Omdat het onderscheid tussen officiële en niet-officiële verkooppunten voor het publiek zo moeilijk te maken is, betalen veel bezoekers niet alleen teveel, maar helpen onbedoeld het doorverkopen van tickets met winst in stand te houden. De Nederlandse poppodia, Mojo Concerts, VNPF, VSCD en de VVEM hebben daarom de handen ineen geslagen en zijn de publiekscampagne Weet Waar je Koopt begonnen om het Nederlandse publiek duidelijk te maken waar ze hun kaarten het beste kunnen kopen.
De NTK steunt de actie Weet Waar je Koopt.